facebook_page_plugin

Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies .

Akceptuję

Z całą pewnością nie raz zetknęliście się z tym określeniem, brzmi bardzo naukowo i zdrowo, zachęca do zjedzenia. W końcu „pro - biotyk” to coś dobrego dla życia, z samej nazwy, prawda? Przyjrzyjmy się zatem probiotykom – czym naprawdę są i kiedy mogą nam pomóc.

Probiotyki to mikroorganizmy, głównie bakterie jak Lactobacillus (tzw. bakterie mlekowe), Bifidobacterium, niektóre szczepy Escherichia coli, Enterococcus faecium i Bacillus oraz drożdże (Saccharomyces cerevisiae), które są zawarte w niektórych pokarmach lub suplementach dostępnych w aptece i mogą wywoływać pozytywne efekty w organizmie ludzkim, szczególnie przywracając prawidłową mikroflorę jelitową. Zgodnie z definicją WHO/FAO probiotyki to "żywe drobnoustroje, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza".

Kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania organizmu pozostaje prawidłowa i zróżnicowana mikroflora bakteryjna, zwłaszcza szczepy zasiedlające nasze jelita. Wszystko, co zaburza tę naturalną równowagę, będzie działało na naszą niekorzyść i wymagało poprawy w czasie rekonwalescencji. Na przykład probiotyki będą dla nas korzystne wtedy, gdy przyjmujemy lub właśnie zakończyliśmy antybiotykoterapię. Antybiotyki często działają nieselektywnie, co oznacza, że doprowadzają do śmierci nie tylko „złe bakterie” powodujące naszą chorobę, ale również te dobre, które bytują w naszych jelitach. Odpowiednie, dostępne w aptece probiotyki zalecane przez lekarza, przyjmowane w odpowiednich dawkach i w odpowiednim czasie w trakcie i po antybiotykoterapii, pomagają pożytecznym mikroorganizmom ponownie zasiedlić nasz przewód pokarmowy oraz zapobiegają kolonizacji jelita przez patogenne bakterie, które są odpowiedzialne za objawy tzw. biegunek poantybiotykowych. Mikroorganizmy probiotyczne wspomagają także i stymulują nasz układ odpornościowy, poprawiają trawienie, łagodzą objawy nietolerancji laktozy, leczą stany zapalne jelita w tym łagodzą objawy zespołu Leśniowskiego-Crohna. Obecnie trwają badania naukowe dotyczące prozdrowotnego zastosowania probiotyków do leczenia wielu różnego rodzaju chorób w tym otyłości i depresji. Ale czy tylko dostępne w aptece gotowe probiotyki są w stanie nam pomóc? Podobne działanie mają również jogurty i wiele produktów nabiałowych – bo wszystkie zawierają bakterie mlekowe zaliczane do probiotyków, choć bakterie te występują w nich mniejszych ilościach niż w gotowych suplementach. Podobnie jest z kiszonkami, a więc ogórkami czy kapustą, kwasem chlebowym, zakwasem buraczanym a także kimchi czy coraz popularniejszą kombuchą. Produkty te będą bardzo dobrymi dostawcami naturalnych probiotyków. Warto także spożywać produkty „prebiotyczne”. Choć mają podobną nazwę do probiotyków to jednak nie zawierają mikroorganizmów. Prebiotyki to nietrawione przez człowieka substancje takie jak błonnik, inulina czy oligosacharydy zawarte w wielu roślinach. Są one pożywką dla pożytecznych mikroorganizmów bytujących w jelitach, które wytwarzają wiele prozdrowotnych substancji jak np. witaminy z grupy B, wit. K i krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Warto więc sięgać po pro i prebiotyki!

Jeśli jesteś ciekaw jaki jest skład Twojej mikrobioty wykonaj badanie genetyczne w CM MEDGEN.
Zapraszamy do kontaktu!
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
501 377 150