Strona główna > Aktualności > KORONAWIRUS - najczęściej zadawane pytania

KORONAWIRUS - najczęściej zadawane pytania

Utworzono: 2020-10-27 12:37:36

Szanowni Państwo,

poniżej przedstawiamy najczęściej pojawiające się pytania dotyczące testów w kierunku SARS-CoV-2 oraz odpowiedzi na te nurtujące pytania:


1.   Co bada test PCR wykonywany w Medgen?

Badanie RT-PCR pozwala na zidentyfikowanie w materiale badanym jakim jest wymaz, genów wirusowych SARS-CoV-2.


2.    Gdzie zapisać się na badanie?

Badanie zakupić i opłacić możesz tutaj: https://www.medgen.pl/pl/zamow-test-na-koronawirusa-drive-thru


3.    Kiedy otrzymam fakturę za zakupione badanie?

Zgodnie z art. 106i ust. 1 ustawy o VAT fakturę wystawia się nie później niż 15-ego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę. Faktura jest wystawiana na podstawie danych podanych w formularzu elektronicznym w czasie zamawiania badania i zostanie przesłana elektronicznie. Zmiana danych do faktury po złożeniu zamówienia na badanie NIE jest możliwa.


4.    Kiedy najlepiej wykonać test po kontakcie z osobą zakażoną?

Według danych literaturowych, wynik dodatni można uzyskać najwcześniej około 5 dnia od zakażenia. Nie oznacza to, że czas ten jest identyczny dla każdej osoby badanej.


5.    Skąd pobierany jest wymaz?

Wymaz do badania molekularnego pobierany jest za pomocą wymazówki z nosogardzieli, bądź nosa i gardła. Do badania należy się odpowiednio przygotować.


6.    Jak przygotować się do wymazu?

Na minimum godzinę przed pobraniem wymazu należy: nie pić, nie jeść, nie płukać jamy ustnej ani nie myć zębów, nie palić papierosów oraz przyjmować leków.


7.    Skąd i kiedy pobrać wynik badania PCR?

Czas oczekiwania na wynik jest uzależniony od aktualnego obciążenia laboratorium. Kupując badanie w e-sklepie zapoznaj się z informacją o przewidywanym czasie oczekiwania. Swój wynik pobierzesz ze strony wyniki.medgen.pl za pomocą kodu, który otrzymałeś podczas pobrania. Użyj numeru PESEL jako hasła. W przypadku braku numeru PESEL, użyj swojego nazwiska (drukowanymi literami).


8.    Co oznacza wynik nierozstrzygający?

Ze względu na różny poziom wiremii (liczba kopii SARS-coV-2 w badanej próbce) w okresie rozwoju zakażenia u różnych osób i w różnym czasie od początku zakażenia, w badaniach laboratoryjnych w kierunku SARS-CoV-2 należy spodziewać się wyników dodatnich na granicy czułości analitycznej. W przypadku, gdy wynik dodatni budzi wątpliwości (wynik słabo dodatni), zgodnie z wytycznymi WHO diagnosta ma prawo wystawić wynik nierozstrzygający i zlecić pobranie do badania kolejnej próbki od pacjenta po 24-48h od momentu pobrania próbki, której wynik dodatni budził wątpliwość. Z reguły po upływie 24-48h poziom wiremii w próbce od pacjenta ulega zmianie – wzrasta lub obniża się tak, iż 2 mieści się w obszarze wyniku pewnego analitycznie tj. pozwala jednoznacznie stwierdzić obecność lub brak obecności materiału genetycznego SARS-CoV-2 w badanej próbce. Wystawienie wyniku nierozstrzygającego nie świadczy i nie może być interpretowane jako błąd lub brak należytego działania laboratorium, a wszelkie działania i naciski na przyspieszenie wydania wyniku ostatecznego są niedopuszczalne i naruszają ustawowe prawa diagnosty laboratoryjnego. (Interpretacja wyników badań wg Rekomendacji NIZP-PZH w zakresie diagnostyki molekularnej SARS-CoV-2 z 24.04.2020r)


9.    Mam wynik pozytywny, co dalej?

Jeśli robiłeś badanie komercyjnie bez skierowania od lekarza POZ, a wynik jest dodatni to nie wychodź z domu. Umów telefonicznie termin teleporady u lekarza POZ. Jeżeli lekarz skierował Cię do odbywania izolacji w warunkach domowych, to przekaże tę informację systemem gabinet.gov.pl do powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej. Jeśli jesteś osobą pracującą powinieneś otrzymać również zwolnienie lekarskie.


10. Czy SANEPID się ze mną skontaktuje?

Następnego dnia po wystawieniu wyniku dodatniego, odpowiednia dla Twojego zamieszkania Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna otrzyma od laboratorium tzw. formularz ZLB-1 z  Twoim zgłoszeniem. Pamiętaj aby dokładnie uzupełnić skierowanie, gdyż błędne dane uniemożliwią lub wydłużą czas oczekiwania na kontakt! Po uruchomieniu procedury przez lekarza POZ, SANEPID rozpoczyna procedurę:

  • zostaniesz poproszony o sporządzenie listy osób, z którymi ostatnio kontaktowałeś się –  Inspekcja Sanitarna przeprowadzi wywiad i rozpocznie dochodzenie epidemiologiczne
  • możesz zostać poproszony o odpowiedzi na inne ważne w dochodzeniu pytania

11.  Czy jest różnica między kwarantanną a izolacją?

Izolacją zostają objęte osoby, które uzyskały pozytywny wynik testu RT-PCR SARS-CoV-2. Na izolację kieruje lekarz POZ. Lekarz POZ zadecyduje czy powinieneś dochodzić do zdrowia w domu czy też twój stan wymaga leczenia w warunkach szpitalnych i zostaniesz skierowany do szpitala. W przypadku, gdy nie masz warunków do odbywania izolacji w warunkach domowych, lekarz może skierować Cię do izolatorium.

Kwarantanną zostają objęte osoby, które miały kontakt z osobą z pozytywnym wynikiem testu SARS-CoV-2 oraz osoby zamieszkujące z osobą zakażoną. Osoby przebywające na kwarantannie powinny powiadomić swojego pracodawcę. W przypadku niemożności wykonywania pracy z tytułu jej odbywania, osobie takiej powinien zostać wypłacony zasiłek chorobowy. Osobom, które mogą swoją pracę wykonywać zdalnie nie przysługuje w/w zasiłek.

 

 

Źródła informacji zawartych w artykule:

Logo Funduszy Europejskich
Logo Rzeczpospolita Polska
Logo Unii Europejskiej

Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.